اجرای آیین تاریخی قوم بنی اسد در صومعه سرا
کد خبر: 3537556
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
همزمان با شب دوازدهم محرم صورت گرفت؛

اجرای آیین تاریخی قوم بنی اسد در صومعه سرا

گروه اجتماعی: آیین تاریخی قوم بنی ‌اسد در شب دوازدهم محرم پس از اذان مغرب و عشاء به صورت نمادین و با حضور گسترده مردم در صومعه‌سرا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، قبیله بنی ‌اسد، قبیله بسیار بزرگی بودند که زنجیره نسب آن پس از خزیمه از مدرکه‌بن‌الیاس به معدبن‌نزار می‌رسد. این قبیله در درون خود دارای شاخه‌هایی من جمله بنی ‌کاهل، بنی ‌غنم، بنی ‌ثعلبه و بنی‌ عمرو است.

قوم بنی ‌اسد پیش از اسلام در شبه جزیره عربستان، در صحرای نجد و تهامه و در کنار منابع آب سکنا داشتند، در آغاز ظهور اسلام، کسانی از این قبیله بویژه آنان که ساکن شهر مکه بودند مانند قیس‌بن عبدالله اسدی که از مهاجرین به حبشه بود در میان مسلمانان اولیه و در میان اصحاب مشهور حضرت رسول(ص) نیز افرادی جون عبدالله‌بن جحش و عکاشه‌بن محصن دیده می‌شدند.

اکثریت بنی ‌اسد در جنگ صفین در کنار حضرت علی(ع) بودند و با معاویه می‌جنگیدند. در قیام امام حسین(ع) به سه دسته مخالف، موافق و بی‌طرف تقسیم شدند. از سوی سران موافق بنی ‌اسد، حبیب‌بن مظاهر، مسلم‌بن عوسجه، قیس‌بن مسهر صیداوی و از مشهورترین سران مخالف حرمه‌بن کاهل اسدی است که طفل شیرخوار امام را به شهادت رساند، افراد بی‌طرف نیز در غاضریه کنار نهر علقمه سکونت داشتند و تا آخر بی‌طرفی خود را حفظ کردند.

مدتی پس از حادثه عاشورا زنان این بی‌طرف‌ها گذرشان به میدان جنگ افتاد و بسیار ناراحت شدند. این زنان، مردان خود را به دفن اجساد شهدا فراخواندند ولی مردها ترسیدند. این زن‌ها خود آمدند و مردها با دیدن آن‌ها آمدند و اجساد را دفن کردند. این دفن کردن اولین جنبش بر ضد امویان به حساب می‌آید چون یزیدیان می‌خواستند این اجساد در آن بیایان از بین رود و بنی‌اسد بر خلاف نظر آنان عمل کردند.

پیکرهای مطهر شهدای کربلا سه روز بر روی زمین ماند تا اینکه روز دوازدهم محرم قبیله بنی‌اسد برای به خاکسپاری شهدا وارد زمین پربلای کربلا می‌شوند.

امام سجاد(ع) جهت تدفین و تشخیص شهدای کربلا مخصوصا دفن پدر معصومش، حضرت امام حسین(ع) به حکم اینکه «امام را جز امام کسی تغسیل و تکفین و تدفین نمی‌کند» از راه اعجاز از کوفه و زندان ابن‌زیاد به کربلا آمد و پیکرهای مطهر شهدا را دفن نمود. امام رضا(ع) در مناظره خود با پسر ابوحمزه فرمود «به من بگو آیا حسین‌ بن علی(ع) امام بود؟» گفت: آری؛ امام فرمود «پس چه کسی امر دفن او را بر عهده گرفت؟» گفت: علی‌بن‌الحسین(ع)؛ امام فرمود «علی‌بن‌الحسین(ع) کجا بود؟» گفت: در کوفه نزد پسر زیاد زندانی بود، اما بدون اینکه آنها با خبر شوند به کربلا آمد و امر دفن پدر را سپری کرد و سپس به زندان برگشت.

عمربن سعد، فرمانده سپاهیان عبدالله‌بن زیاد، پس از پایان ماجرای عاشورا در روز یازدهم محرم اجساد کشته‌های سپاه خویش را شناسایی و گردآوری کرد و آنان را دفن نمود در حالی که کشته‌های اهل‌بیت(ع) و بدن مقدس امام حسین(ع) و سایر شهیدان و یارانش بر زمین مانده بود کربلا را به قصد کوفه ترک کرد. گروهی از قبیله‌ بنی‌اسد که در غاضریه در نزدیکی کربلا ساکن بوده و به کشته شدن امام حسین‌‌(ع) و یارانش به دست سپاه حکومتی امویان اطلاع یافتند در روز سیزدهم محرم وارد کربلا شدند و پیکرهای مقدس شهیدان را گردآوری نمودند و سپس بر آنان نماز گزارده و در همان جا به خاک سپردند.

به گزارش ایکنا، آیین تاریخی قوم بنی ‌اسد روز گذشته، 22 مهر همزمان با روز یازدهم و شب دوازدهم محرم پس از اذان مغرب و عشاء به صورت نمادین و با حضور گسترده مردم در صومعه‌سرا برگزار شد؛ در این مراسم عزاداران بیل به دست و با سر دادن شعار «ای قوم بنی‌اسد بیایید نعش شهدا کفن نمایید» به عزاداری پرداختند.

captcha